Kraków 3.

det här är en del av resan som egentligen inte alls utspelar sig i varken Krakow eller Berlin. Det här är den delen av resan som på sätt och vis var det stora målet, det vi byggde upp oss inför och det som gjorde oss tvugna att bygga upp oss igen efteråt. Det som är obeskrivbart på ett helt annat sätt än allt det andra vi upplevde tillsammans.

dimman tryckte liksom ned oss, stängde oss inne, molnen täckte toppen av tornet på Krakows slott och regnet hängde i luften när vi satt i vår minibuss påväg ut ur staden.

påväg till Auschwitz-Birkenau.

jag vet inte ens om det är värt ett försök att beskriva, för jag vet inte om det går att föreställa sig. flera ton hår samlat på hög. en tygrulle, vävd av människohår, klädesplagg gjorda av det. väskor och skor. barnkläder. förnedringen.
och rälsens slut. allt var så ofattbart stort. nedbrända baracker, bara de murade skorsstenarna kvar. ett fält av skorstenar och taggtrådsstängsel. det hände här.

mars 29.

att bestämma sig för vad man vill bli och vad man vill göra och jag undrar hur man ska hinna med allt och hur jag ska kunna ta ett beslut. att bli något när man blir stor. när blir man stor och när måste man bestämma sig?

Kraków 2.

vi stadsvandrade lite till, besökte schindlers fabrik som numera är ett museum, fikade samt åt otroligt mycket mat på en livlig polsk restaurang. Tallrikarna syntes liksom inte under de enorma schnitzlarna och att lyfta ölglaset (bägaren?) var ju ett helt styrkepass. Vendela och jag delade på fiskbricka, efter att ha chockats något när vi felaktigt blev serverade en bricka överöst med korv och kött i alla dess former, men mmm vad det var gott när vi väl fick vår fisk.

Kraków 1.

fortsättning: efter två dagar i Berlin åkte vi vidare till Krakow.

vi åt polsk mat som inte var så god och blev guidade genom staden av en man som såg ut som en hemlig agent och var jättebra på att berätta historier.

längst in i en nerklottrad gränd låg good bye lenin hostel. i källaren/baren/frukostmatsalen var det fest med free vodkashots mest varje dag, i duschen satt elvis målad på väggen, värmefläkten fungerade bra som både hårtork och skotork och våra våningssängar knakade en aning.

mars 25.

Tjerna ringde precis till mig. och jag glömde att fria.

mars 22.

försöker komma tillbaka till vardagslunken, senaste fem månaderna har jag haft fem vanliga skoldagar. Nästa vecka ändras mitt schema, det är långfredag och sedan påsklov och jag måste måste vara disciplinerad och plugga men det är nästan som om jag glömt bort hur man gör.

vill ju bara ha vanlig vardag.

ovanlig vardag kan dock vara rätt bra, till exempel när man får:
uppleva berlin och krakow och historia tillsammans med världens bästa gäng, såklart.
vara i skolan en söndag och repareparepa och ha teaterföreställningar måndag tisdag. äta mängder av salta pinnar popcorn saft osv.
bli uppvaktad på födelsedagen med tårta dekorerad med nitton ljus och bli bjuden på indisk restaurang av mina bästa vänner
träffa konfirmanderna och sedan gå på årets första studentskiva utklädda till ninjor

Berlin 2.

vi gick på musseum och besökte minnesmonument. försökte förstå, grät. skrattade. åt indisk mat, sov i våningssängar på hostell. drack öl och en kväll gick brandlarmet.

att se allas engagemang och vilja. att knyta nya vänskapsband. att få vara en av fjorton. att få uppleva denna resa tillsammans med er.

efter två dagar i berlin åkte vi vidare till krakow.

Berlin 1.

vi började vår resa i berlin.

mars 14.

hemma. Jag smider höstplaner och tittar på bilder från Krakow och Berlin.

bror och jag lyssnar på det kommer aldrig va över för mig. Repeat.

mars 6.

Vi har hoppats väntat längtat och nu är vi snart där. Vi åker imorgon bitti och jag önskar verkligen att jag bara kände glädje inför det, men det gör jag inte för imorgon kommer jag befinna mig på så fel plats.

Men. äntligen äntligen åker vi till Berlin.

mars 4.

igår skrev vi nästan klart vår tjugonio sidor långa vetenskapliga rapport om växtligheten i Spanien och Sverige, vi klippte lugg på vendela och såg på schinders list och åt ost och fruktsallad. Sedan låg vi och pratade och Amanda spelade gitarr och sjöng för oss innan vi somnade tillsammans i hennes rum. Vi är oslagbara och på torsdag åker vi till Berlin och sedan vidare till Krakow.

Det är måndag och vi är tillbaka efter sportlovet, tillbaka till någon slags vardag tror jag. Jag har träffat min Rebecca och hon värmde och solen värmde. Fast solen gick i moln och ja visst är det lite så ändå, att man ska huttra in våren ibland? Och kanske är det lite så jag känner mig, varm och kall om vartannat och på samma gång. Mest på samma gång tror jag.

obs andra bilden. Foto: Amanda!!!!!!!!!!!!!!